Lezing op 2 november 2017

De diaconie van de Protestantse Gemeente Oosterbeek – Wolfheze heeft een bedrag beschikbaar gesteld aan Amnesty International Renkum voor het organiseren van een plaatselijke activiteit.

Amnesty International Renkum heeft besloten om voor dit bedrag een avond te organiseren, waar de oprichtster van de Rusland en Oost-Europa Academie Marie –Therèse ter Haar

een lezing zal geven over de ontwikkeling van de mensenrechten in Rusland en Oost-Europa.

De avond zal gehouden worden op donderdagavond 2 november om 20.00 uur in de Rijnzaal van de Concertzaal te Oosterbeek.

Drs. M.T. ter Haar geeft haar lezing met ondersteuning van beelden van de interviews van Oliver Stone met Poetin.

Een kleine samenvatting van de lezing treft u hieronder

De rol van de media

In 2014 waren beelden op televisie en in de krant te zien van een Oekraïense separatist die een knuffel als trofee toonde op de rampplek van de MH17. Minister Timmermans sprak  in zijn VN-spreech over 'stelend tuig'. Alle media kopten over een 'zootje Hunnen' en dronken tuig en de vinger wees alom richting de barbaarse separatisten, in de richting van Rusland. Toen veel later op het nieuws werd gemeld dat de separatist helemaal geen 'trofee' voor de camera’s toonde, maar ingetogen zijn pet afnam voor de knuffel en vervolgens een kruisteken sloeg, was het kwaad al geschied...

Rusland, de Krim en Oekraïne

Dat in Rusland de media dikwijls propagandistisch en bevooroordeeld zijn wisten we al, maar hoe zit dat eigenlijk bij ons? Ruslanddeskundige Marie-Thérèse ter Haar neemt de westerse berichtgeving over dit grootste land ter wereld onder de loep. Tot haar verbijstering constateert ze dat ook onze media en politici vaak een stuk bevooroordeelder zijn dan we doorgaans geneigd zijn te denken. Ze behandelt hierbij ook de recente geschiedenis van Rusland en actuele gebeurtenissen op de Krim en in Oekraïne

Recente krantenkoppen

Afhankelijk van de krantenkoppen ten tijde van de lezing, komen in deze lezing ook de berichtgeving in de media over Rusland in relatie tot andere thema's aan bod, zoals Syrië, Edward Snowdon en Donald Trump.