Schrijf acties in de Oosterbeekse kerken en op de markt

Op 12 oktober 2017 stond Amnesty Gemeente Renkum op de wekelijkse markt in Oosterbeek en op zondag 29 oktober waren wij tijdens de dienst in de Vredesberg kerk. Wij waren daar om informatie te verstrekken over de doelen van Amnesty International maar ook om mensen te vragen om drie lopende mensenrechten acties te ondersteunen.

5 inspiring women who’ll show you anything’s possible ...
Er was een petitie voor de vrijlating van de Egyptisch mensenrecht activisten Azza Soliman, wie als advocaat kwam op vreedzame wijze voor slachtoffers van marteling en de rechten van vrouwen. Zij kon 15 jaar gevangenisstraf voor verzonnen aanklachten krijgen.
Ook hadden wij brieven ter ondertekening bestemd voor de ambassades van Iran en Israel om te vragen voor een eerlijk juridisch proces. Het ging over Mohammad Faisal Abu Sakha, een 23 jaar oud Palestinian circus artiest de op weg naar een Palestijnse circusschool om les te geven voor kinderen met een handicap was opgepakt en zonder aanklacht  vaste gehouden. Zijn detentie is inmiddels vier keer verlengd.

De tweede brief was voor de Iraanse mensenrechtenverdediger Omid Alishenas.  Hij zit al ruim zes maanden onterecht en onder erbarmelijke omstandigheden vaste omdat hij voerde actie tegen de doodstraf en schreef kritische berichten op Facebook.

Meer dan 50 mensen hebben op de markt en in de kerk de Azza Soliman petitie getekend en vele mensen hebben de brieven getkend die  wij daarna naar Den Haag en de ambassades van Iran en Isreal hebben gestuurd.

Als je dit leest en je wilt ook deze en andere lopende  Amnesty International acties ondersteunen kijk dan naar de website van Amnesty International Amsterdam: